post

In de laatste editie van Youngtimer Magazine (pagina 5) hebben we met klem afgeraden in Duitsland Euro 95 te tanken omdat sinds 1 januari het aandeel bio-ethanol is vergroot naar 10 procent en dit funest kan zijn voor sommige onderdelen. Met het advies om ook in Nederland maar vast te gaan wennen aan benzine met het predikaat 98. Sommige autofabrikanten geven echter aan dat hun youngtimers prima op Euro 95, recept E10, kunnen rijden. Hoe dan ook, op deze foto uit 1960 gaat het gesprek vast niet over de benzinekwaliteit!

Op welke basis dat advies tot stand is gekomen, durven we niet te zeggen. We kunnen ons niet voorstellen dat men zelf uitgebreide proeven heeft gedaan, het zal meer een kwestie zijn geweest van ‘welke materialen hebben we gebruikt voor betreffende modellen’. Waarbij we er ons over verbazen dat veel fabrikanten die moderne Euro 95 uitdrukkelijk afraden en andere merken beweren dat er niets aan de hand is. Waar dan soms nog aan toe wordt gevoegd dat wel alle onderhoudsvoorschriften moeten zijn uitgevoerd. Vreemd, want zo veel verschil is er nu ook weer niet als we praten over gebruikte materialen e.d. In ieder geval is het belangrijk na het tanken van Euro 95 E10 (bij auto’s die het volgens de fabrikant kunnen hebben) regelmatig de brandstofleidingen te controleren en ook op lekkages bij pakkingen en dergelijke te letten. Mocht je uiteindelijk problemen krijgen door het tanken van Duitse Euro 95 (in Nederland is deze mix nog niet verplicht), hoef je trouwens als het mis gaat niet aan te kloppen voor schadevergoeding. Ongetwijfeld komen er dan antwoorden als ‘geen garantie meer’, ‘toon maar aan dat het echt door de brandstof komt’, etcetera.

We noemen alleen de merken die geen bezwaar zien in het gebruik van Euro 95 E10 voor auto’s uit ‘onze’ periode, dat wil zeggen pakweg 1975-1995. Als er bezwaren zijn bij latere modellen (bepaalde motorversies) hebben we die niet vermeld. In alle gevallen blijft het van belang te letten op het juiste octaangetal.

  • Audi
  • BMW
  • Ford
  • Honda, alleen modellen met benzine-inspuiting
  • Jaguar, vanaf 1992
  • Jeep, vanaf 1989
  • Mercedes-Benz, vanaf 1986, maar geen carburateurversies en zonder geregelde katalysator
  • Mitsubishi
  • Opel
  • Saab
  • Subaru, vanaf 1991
  • Suzuki, vanaf 1990
  • Volkswagen
  • Volvo, vanaf 1976

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>